Köpvillkor

Nedan kan du läsa köpvillkoren för Gaston Husdjur AB.

Allmänna villkor

Följande köpvillkor gäller för samtliga beställningar hos Gaston Husdjur AB. Genom att genomföra en beställning accepterar du dessa villkor. Vi förbehåller oss rätten att när som helst uppdatera villkoren och genom att göra en ny beställning anses du ha godkänt eventuella ändringar. Den senaste versionen av våra villkor kommer alltid att finnas tillgänglig på vår hemsida.

Gaston Husdjur AB ingår endast avtal med personer över 18 år.

Köp

När du har lagt en beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du har angett. Detta fungerar som ditt kvitto. Kom ihåg att spara orderbekräftelsen då den innehåller ditt ordernummer som kan behövas vid kontakt med vår kundservice.

När du har fått orderbekräftelsen kan du inte längre göra några ändringar i din order. 

Priser och rabatter

Priser

Vid beställning från vår hemsida gäller de priser som är angivna på sidan. Alla priser på hejgaston.se är inklusive moms och anges i svenska kronor (SEK). Observera att fraktavgift tillkommer i kassan och inte ingår i de angivna produktpriserna. För köp under 599 kr tillkommer en fraktavgift som framgår tydligt i kassan tillsammans med den totala kostnaden.

Sortiment och priser kan variera mellan olika butiker samt mellan fysiska butiker och vår onlinebutik. 

Rabatter och kampanjer

Vi förbehåller oss rätten att justera produktpriser när som helst. Om du fortsätter att beställa produkter efter en prisändring, innebär det att du accepterar de nya priserna. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella tryckfel.

Priser på kampanj- och reavaror gäller till antingen ett angivet slutdatum eller tills varan är slutsåld. Om inget slutdatum är angivet gäller priset tills vi väljer att avsluta kampanjen. Vissa rabattkoder kan inte kombineras med andra erbjudanden och vissa är begränsade till en användning per kund.

Betalning

Vi erbjuder flertalet betalningsmetoder, se nedan information om dessa.

Apple Pay och Google Pay

För en snabb och smidig process.

Kortbetalning

Vi accepterar de flesta typer av betalningskort, inklusive Visa, Mastercard, American Express m.m.

Klarna

Vi erbjuder flera betalningsalternativ via Klarna. Genom att ange dina uppgifter i kassan och välja Klarna som betalmetod accepterar du Klarnas villkor. Följande betalalternativ finns tillgängliga via Klarna: kortbetalning, Swish, direktbetalning via bank, faktura, delbetalning.

Frakt och leverans

Vi på Gaston erbjuder flera leveransalternativ för att passa dina behov. Du kan välja mellan ICA Paket, hämta i en Gastonbutik, Postnord, Instabox och Budbee.

Leveransalternativ och tider

Förutsatt att alla varor du beställt finns i lager skickar vi din order samma eller nästkommande dag. Leveranstid beror på det leveransalternativ du väljer och tar vanligtvis 1-3 dagar. Till vissa delar av Norrland och Gotland kan det tillkomma 2 dagars leveranstid. Vid röda dagar samt helgdagar kan leveranstiden bli fördröjd på grund av högt tryck hos fraktbolagen.

På hejgaston.se kan du som kund välja mellan flera fraktalternativ:

ICA Paket

  • Paketet samåker med maten till ICA-butiken, miljövänligt! 
  • Hämta ditt paket när du handlar mat, vid butikens paketutlämning
  • Finns på utvalda ICA-butiker

Hämta i Gastonbutik

  • 1-3 vardagar
  • Ingen fraktkostnad

Postnord

  • 1-3 vardagar
  • Välj mellan hemleverans, ombud eller paketbox
  • Vid leveransval hemleverans godkänner du att Postnord får ställa paketet utanför din dörr. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet. Du behöver alltså inte vara hemma för att ta emot det 

Instabox

  • 1-3 vardagar
  • Levereras till paketskåp
  • Du får en pinkod via Instabox-appen eller SMS för att hämta ut ditt paket. Verifiering via Bank-ID kan komma att krävas

Budbee

  • 1-3 vardagar
  • Levereras hem till din dörr mellan kl.17-22
  • Med detta leveransval godkänner du att Budbee får ställa paketet utanför din dörr. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet. Du behöver alltså inte vara hemma för att ta emot det 

Fraktkostnader och fri frakt

Fraktkostnaderna varierar beroende på leveransalternativ. Vi erbjuder fri frakt på alla beställningar över 599 kr!

Uthämtning och legitimation

Vid uthämtning av paket hos ombud är liggetiden 7 dagar. Legitimationskrav gäller och godkända ID-handlingar inkluderar körkort, pass, ID-kort och BankID (för vissa ombud).

Spårning och avisering

Du får avisering via SMS, e-post eller app när ditt paket är på väg och när det finns att hämta. Det skickas från det fraktbolag du valt. 

Förseningar 

Vid oförutsedda förseningar kan leveranstiderna komma att förlängas. Du kommer då att bli meddelad via SMS, e-post eller app. Du har som kund alltid rätt att häva ditt köp vid leveransförseningar genom att kontakta vår kundservice.

Ej uthämtade/mottagna paket

Om du har valt att få din beställning skickad till ett ombud, en Gaston-butik eller till en paketbox (Postnord eller Instabox) för upphämtning ligger din beställning hos ombudet, den aktuella butiken eller i paketboxen under en viss tid efter att du aviserats om du ska hämta beställningen. Därefter skickas beställningen tillbaka till Gaston.

Om du har valt att få din beställning hemlevererad och beställningen inte går att leverera, kommer beställningen att skickas tillbaka till Gaston.

Om du inte hämtar ut din beställning i tid eller vi inte lyckas nå dig vid hemleverans på grund av att du angett felaktiga eller bristfälliga uppgifter, kommer vi att debitera dig 200 kronor för frakt- och hanteringskostnader.

Ändrat leveranssätt

Vid vissa tillfällen kan vi behöva ändra det leveranssätt du har valt. Detta kan ske om vårt system felaktigt har bedömt vilka alternativ som är tillgängliga för din beställning, med hänsyn till paketets vikt och leveransadress. I sådana fall kommer vi att välja ett alternativ som ligger så nära det ursprungliga leveranssättet som möjligt

Om varor saknas på lagret

De varor som finns exponerade på hejgaston.se vid beställningstillfället lagerhålls men det kan ske förändringar i lagret fram till dess att varan plockas. Om en beställd vara inte finns i lager när ordern plockas är Gaston inte skyldigt att leverera varan och du kommer då att krediteras varans värde. 

Om detta sker så skickar vi resterande varor i din order, och meddelar dig så snabbt som möjligt via e-post. Vi får oftast in slutsålda produkter inom några dagar, så att du kan lägga en ny beställning inom kort.

Problem med leverans

Vid problem med leverans, kontakta i första hand det fraktbolag du har valt. Vid övriga frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

E-post: hejgaston@ica.se  

Anmäl fel till oss!

Transportskador

Om ditt paket har blivit skadat i transporten önskar vi att du anmäler detta direkt till vår kundservice. Om du valt att hämta ut paketet hos ett ombud ska du inte ta emot paketet om du ser att det är skadat.
E-post: hejgaston@ica.se  

Felaktig eller skadad produkt

Om du mottagit felaktig eller skadad produkt från oss önskar vi att du anmäler det direkt till vår kundservice.
E-post: hejgaston@ica.se  

Ångerrätt och returer

Ångerrätt

Som kund har du rätt att ångra ditt köp enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten gäller för produkter med obruten förpackning. Om du som kund vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit varan. 

Smakgaranti

Vi erbjuder smakgaranti på samtliga torrfoder för hund och katt, vilket innebär att du kan returnera produkten om din hund eller katt inte tycker om den. 

För att nyttja smakgarantin ska det vara minst 80% av fodret kvar i förpackningen. Returen måste ske inom 30 dagar från att du mottagit fodret.

Kontakta oss på hejgaston@ica.se för att få en retursedel. Ange dina kontaktuppgifter, beskriv att du vill nyttja smakgarantin samt meddela oss ditt ordernummer. Vid retur dras en avgift på 59 kr för returfrakten av från din återbetalning.

Du kan även lämna in din retur i en Gaston-butik.

Reklamationer

Alla produkter som säljs på hejgaston.se omfattas av en lagstadgad reklamationsrätt på tre år, vilken gäller för ursprungliga fabrikationsfel. Reklamationsrätten täcker inte skador som uppstår genom normalt slitage eller felaktig användning. För att reklamera en produkt ska detta göras inom skälig tid, dock senast inom två månader från att du upptäckt felet. 

Om du mottagit felaktig eller skadad produkt från oss önskar vi att du anmäler det direkt till vår kundservice för att göra en reklamation. Vid giltig reklamation står Gaston för frakt och eventuell returfrakt.

E-post: hejgaston@ica.se 

Retur via post

För att returnera en vara som du köpt på hejgaston.se, vänligen kontakta vår kundservice på hejgaston@ica.se. Ange ordernummer (finns i din orderbekräftelse som du fått till din e-post) och vilka varor du vill returnera.

Via kundservice kommer du att få en QR-kod som gör det möjligt för dig att lämna in returen på ett valfritt Postnord ombud. Du som kund står för returfrakten på 59kr. Returfrakten drar vi av på den summan som vi återbetalar dig på din retur.

Retur i butik

Varor som har köpts i en Gaston-butik bör returneras i samma butik som varorna har köpts eftersom vårt sortiment kan skilja sig mellan butiker och e-handel. Om du inte har möjlighet att returnera varorna i butik, vänligen kontakta vår kundservice på hejgaston@ica.se för hjälp. 

Frysta varor kan ej returneras.

Återbetalningar

När vi tagit emot din retur skickar vi ut en bekräftelse via e-post om att återbetalning har gjorts. Det kan totalt ta upp till 14 dagar från inlämnad retur tills att du har pengarna på ditt konto (varav upp till 10 dagar för att få in pengarna på kontot efter att vi skickat bekräftelse på återbetalning).

Byte av vara

Vi har tyvärr inte möjlighet att byta produkter. Om du önskar byta produkt, vänligen returnera produkten du köpt och lägg en ny beställning.

Få ICA stammisbonus

Ange din e-post som är kopplad till ICA stammis när du gör ditt köp, så får du stammisbonus på allt du handlar hos hejgaston.se eller i våra Gaston-butiker.

För var 100kr du handlar för hos Gaston får du 1kr i ICA Stammisbonus. Bonusen utbetalas som bonuscheckar som kan användas i sin helhet vid betalning av varor i valfri ICA-butik eller på Apotek Hjärtat. För närvarande kan du inte lösa in dessa bonuscheckar på hejgaston.se eller i våra Gaston-butiker.

Läs mer om Stammis på ICA.

Saknar du någon produkt?

Vi tar gärna emot önskemål på produkter som du vill kunna handla på hejgaston.se.

Kontakta oss på hejgaston@ica.se.