Frakt och leverans

Nedan kan du läsa om frakt och leverans för hejgaston.se.

Leveransalternativ och tider

Vi på Gaston erbjuder flera leveransalternativ för att passa dina behov. Du kan välja mellan ICA Paket, hämta i en Gastonbutik, Postnord, Instabox och Budbee.

Förutsatt att alla varor du beställt finns i lager skickar vi din order samma eller nästkommande dag. Leveranstid beror på det leveransalternativ du väljer och tar vanligtvis 1-3 dagar. Till vissa delar av Norrland och Gotland kan det tillkomma 2 dagars leveranstid. Vid röda dagar samt helgdagar kan leveranstiden bli fördröjd på grund av högt tryck hos fraktbolagen.

På hejgaston.se kan du som kund välja mellan flera fraktalternativ:

ICA Paket

  • Paketet samåker med maten till ICA-butiken, miljövänligt! 
  • Hämta ditt paket när du handlar mat, vid butikens paketutlämning
  • Finns på utvalda ICA-butiker

Hämta i Gastonbutik

  • 1-3 vardagar
  • Ingen fraktkostnad

Postnord

  • 1-3 vardagar
  • Välj mellan hemleverans, ombud eller paketbox
  • Vid leveransval hemleverans godkänner du att Postnord får ställa paketet utanför din dörr. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet. Du behöver alltså inte vara hemma för att ta emot det 

Instabox

  • 1-3 vardagar
  • Levereras till paketskåp
  • Du får en pinkod via Instabox-appen eller SMS för att hämta ut ditt paket. Verifiering via Bank-ID kan komma att krävas

Budbee

  • 1-3 vardagar
  • Levereras hem till din dörr mellan kl.17-22
  • Med detta leveransval godkänner du att Budbee får ställa paketet utanför din dörr. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet. Du behöver alltså inte vara hemma för att ta emot det 

Fraktkostnader och fri frakt

Fraktkostnaderna varierar beroende på leveransalternativ. Vi erbjuder fri frakt på alla beställningar över 599 kr!

Uthämtning och legitimation

Vid uthämtning av paket hos ombud är liggetiden 7 dagar. Legitimationskrav gäller och godkända ID-handlingar inkluderar körkort, pass, ID-kort och BankID (för vissa ombud).

Spårning och avisering

Du får avisering via SMS, e-post eller app när ditt paket är på väg och när det finns att hämta. Det skickas från det fraktbolag du valt. 

Förseningar 

Vid oförutsedda förseningar kan leveranstiderna komma att förlängas. Du kommer då att bli meddelad via SMS, e-post eller app. Du har som kund alltid rätt att häva ditt köp vid leveransförseningar genom att kontakta vår kundservice.

Outlöst paket

För paket som inte löses ut hos ombud förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakten, expeditions- och hanteringsavgift, för närvarande 200 kronor.

Ändrat leveranssätt

Vid vissa tillfällen kan vi behöva ändra det leveranssätt du har valt. Detta kan ske om vårt system felaktigt har bedömt vilka alternativ som är tillgängliga för din beställning, med hänsyn till paketets vikt och leveransadress. I sådana fall kommer vi att välja ett alternativ som ligger så nära det ursprungliga leveranssättet som möjligt

Om varor saknas på lagret

De varor som finns exponerade på hejgaston.se vid beställningstillfället lagerhålls men det kan ske förändringar i lagret fram till dess att varan plockas. Om en beställd vara inte finns i lager när ordern plockas är Gaston inte skyldigt att leverera varan och du kommer då att krediteras varans värde. 

Om detta sker så skickar vi resterande varor i din order, och meddelar dig så snabbt som möjligt via e-post. Vi får oftast in slutsålda produkter inom några dagar, så att du kan lägga en ny beställning inom kort.

Problem med leverans

Vid problem med leverans, kontakta i första hand det fraktbolag du har valt. Vid övriga frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

E-post: hejgaston@ica.se